Časté otázky o sandáloch
16.05.2019
Slovenské sandále Labky v Dolomitoch s výhľadom na Tre Cime
Tre Cime v talianskych Dolomitoch
Nie je ti v tom zima?
Občas. Je obrovský rozdiel chodiť po chladnom podklade úplne bosý a v sandáloch, pretože podrážka izoluje chodidlo od zeme. Ďalej pri chôdzi či behu sú nohy silne prekrvované a to im pomáha udržať si teplotu. Nie raz sa mi stalo, že keď som si v chladnejšom počasí pri behu či turistike chytil rukami chodidlá, tak ruky boli studenšie. Podstatná je skôr celková teplotná bilancia - keď má človek trup v teple a hýbe sa, teplá krv prúdi aj do končatín. Naopak, keď je mu celkovo chladno, tak telo sa snaží udržať v teple dôležité orgány a obmedzuje prietok krvi do periférií.
Turistika v barefoot sandáloch Labky, vrchol Baníkov v Západných Tatrách
Baníkov v Západných Tatrách, teplota tesne pod nulou a vietor
Samozrejme, veľký rozdiel robí voda. Keď je sucho a nízka vlhkosť vzduchu, dá sa v sandáloch aj bez výraznejšieho tréningu fungovať už okolo 0°C. V mokrých podmienkach to však začína byť znesiteľné až niekde medzi 7 - 10°C. Všetko však s prihliadnutím na aktívny fyzický pohyb (a teda celkovú teplotnú bilanciu). Postávať kdesi hodinu v rannom prízemnom mraze v sandáloch neodporúčam.
A nakoniec - stále je možnosť použiť aj ponožky. Núdzovo sa dajú použiť klasické, ale vhodnejšie sú tie prstové - napríklad značka Injinji. S takto zabalenou nohou sa dá vybrať v sandáloch aj do snehu.
Turistické barefoot sandále Labky v snehu, Martinské hole a Veľká studená dolina
Martinské hole a Veľká studená dolina
A nepotia sa ti v tom nohy?
Občas. Otázka opozitná k predošlej a pravdupovediac pre mňa trochu nepochopiteľná. No prečo sa asi v lete nosia šľapky, žabky, kroxy a podobné udelátka? Aby sa noha vetrala. Samozrejme, keď je 35°C, tak sa človek potí celý a teda asi aj na chodidlách...
A nešmýka sa ti v tom?
Odpoveď treba rozdeliť do dvoch častí - šmýkanie podrážky voči terénu a šmýkanie nohy voči podrážke.
Bežecké sandále Labky, beh z kopca Baske v Strážovských vrchoch
Žiadna z podrážok, ktoré používam na Labky, nemá výrazný dezén. Napriek tomu v suchom teréne držia prekvapivo dobre. Dôvodom je veľká kontaktná plocha, ktorá vzniká tým, že podrážka sa dokáže ľubovoľne ohnúť a tým terénu prispôsobiť. V Labkách sa dá pohodlne pohybovať po kameňoch, hline či lúke - pokiaľ je sucho. V mokrom podklade to už začína byť problematickejšie - na blate či mokrej tráve sa dá ľahko pošmyknúť (ale to aj takmer v hocijakej inej obuvi). Avšak keď človek došľapuje opatrne a pozerá pod nohy, tak sa dajú pomerne dobre zvládnuť aj rôzne vlhké terény - okrem tých najstrmších.
Čo sa týka šmýkania nohy voči sandáli samotnej, pokiaľ je sucho a popruhy sú správne nastavené, tak chodidlo drží svoju polohu voči podrážke vďaka treniu. To znamená, že len minimum síl je prenášaných cez popruhy a podrážka ostáva na mieste. V takomto prípade nie je problém zbiehať aj dolu veľmi strmými svahmi (toto už neodporúčam bez adekvátneho tréningu). Keď je mokro, voda a hlavne blato či nečistoty majú tendenciu dostávať sa medzi podrážku a chodidlo - trenie medzi nimi sa zníži a pohyb v náročnejšom teréne už vie byť celkom nepríjemný. To, čo drží chodidlo na mieste, sú prakticky už len popruhy a prejavuje sa ťahanie.
Barefoot sandále Labky v blate
V skratke - pokiaľ je sucho, tak sa dá ísť v Labkách prakticky kamkoľvek. Keď je mokro, tak do mesta po rovine v pohode, ale terén si už treba rozmyslieť.
Neťahá popruh medzi prstami? Dolu kopcom?
Viď predošlé vysvetlenie. Ťahá keď je mokro. Kým je sucho tak to problém nie je.
Drží to dobre na nohe?
Popruhy sa dajú nastaviť úplne na mieru, dokonca inak pre ľavé a pravé chodidlo - takže dokážu kopírovať presný tvar. Dá sa meniť vzájomná poloha a dĺžka jednotlivých častí popruhov. Výsledkom správneho nastavenia je niečo, čo dokonale obopne chodidlo a drží ako uliate. A opäť, viď odstavec so šmýkaním - v suchu bez problémov, v mokre treba dostupovať opatrnejšie.
Slovenské barefoot sandále Labky, ručná výroba, na Vysokom kole v Krkonošiach
Krkonošský Titanic - "výhľad" z Vysokého kola
Neodierajú ťa popruhy?
Občas sa to prihodí. Takisto ako v každej inej obuvi. Aj inak dokonale sediaca topánka môže spôsobiť otlak či odretie - stačí väčšia vlhkosť alebo drobný kamienok či smietka. Rovnako aj pri sandáloch. Popruhy sa postupne ošúchavajú, menia, rotujú, prispôsobujú a do kontaktu s nohou môže prísť ostrejšia hrana či výstupok. Dôležité je správne prvotné nastavenie a prípadné jemné dolaďovanie počas používania. Treba pamätať, že nastavenie sa dá zmeniť.
Nezakopávaš v tom? Nenarazíš si prsty?
Samozrejme, stane sa. Ale nie často. Keďže prsty nie sú ničím obmedzované, tesne pred položením či dopadom chodidla sa zodvihnú dohora. Netreba to trénovať, je to prirodzený reflex, ktorý ničia topánky. Schválne - skúste sa prejsť na boso a všímajte si prsty - budú sa dvíhať. Takže drvivá väčšina zakopnutí v sandáloch je tvorená nárazom prednej časti podrážky, nie nárazom prstov, pretože tie sú v danom momente o niekoľko cm vyššie - pre lepšiu predstavu viď obrázok. V momente písania tohto článku mám v sandáloch nachodené/nabehané cca 6000 km a 250 000 výškových metrov a spomínam si na jediné bolestivé zakopnutie, kde som si narazil necht (a bolo to potme).
Beh v barefoot sandáloch Labky
Nedeformuje sa ti v tom noha/klenba? Keď to nemá žiadnu podporu?
Nie som doktor ani ortopéd, takže ak Vám títo povedia niečo iné, budiž. Podľa mňa treba použiť zdravý rozum a zvážiť si to sám. Keď chcem aby mi narástli a zosilneli svaly na ruke a zvýšila sa jej obratnosť - zafixujem si ruku dlahou a budem s ňou hýbať čo najmenej alebo ju budem čo najrôznorodejšie zaťažovať a trénovať? Analogicky - keď chcem aby sa mi posilnili chodidlá a napravili klenby - zafixujem si nohu v pevnej topánke aby sa namáhali čo najmenej alebo ich rôznorodo zaťažujem, naťahujem a trénujem?
Barefoot turistické sandále Labky na Minčole v Malej Fatre
Malofatranský Minčol
Necítiš v tom príliš podklad? Ostré kamene?
Záleží od výberu podrážky. Cez najmäkšiu 10 mm podrážku cítiť veľmi veľa, čo vytvára dobrú spätnú väzbu od terénu, ale netrénované chodidlo to už môže miestami bolieť. S tvrdšou 15 mm podrážkou sa dá pohodlne poskakovať aj po vyčnievajúcich kamenných hranách.
A čo rýchlosť, objemy?
V sandáloch budete pomalší - spočiatku určite a neskôr pravdepodobne tiež. Priznám sa, keď idem na preteky, tak si väčšinou obúvam topánky. Sandále jednoducho nútia k väčšej obozretnosti - a možno práve preto si beh alebo túru vychutnáte viac. No a objemy - celý život pučíme svoje chodidlá v obmedzujúcej obuvi, veľa sedíme, vozíme sa autami. Z takéhoto východiskového stavu sa nedá zobrať, obuť sandále (alebo bosé nohy ) a ísť odbehnúť maratón. Dôležitý je postupný tréning a posilňovanie chodidiel.
Bagrovanie v barefoot sandáloch Labky